SalMar Farming AS døpte batterihybriden «ELfrida» ved Rabben brygge i Sistranda på Frøya 8. februar. Ørnli Slipp AS bygde båten på Norddyrøy på Frøya i samarbeid med det internasjonale teknologikonsernet Siemens, som leverte de nødvendige elektroniske komponentene.

- Vi ser bare fordeler med den nye båten ELfrida, sier teknisk sjef Eskil Bekken i SalMar. ELfrida er allerede satt i drift fra landsbasen på Dyrøya og drifter 12 merder i værharde områder ved lokaliteten Kattholmen i Frøya kommune.

En hybrid katamaran

Tradisjonelt er havbruksbåter bygd med dieselmekanisk framdrift og med hydraulisk utstyr som gir store energitap. Den dieselmekaniske framdrifter på ELfrida erstattet av et batterielektrisk fremdriftssystem der to separate og adskilte elektriske drivlinjer er plassert inne i hvert skrog på katamaranen, begge med en vekt på to tonn. I tillegg er en dieselgenerator plassert på båten. Ved lange seileavstander, og andre ganger det er behov for ekstra ladning fordi batterienes kapasitet blir for lav, vil dieselgeneratoren automatisk starte opp og produsere elektrisitet til batteriene. ELfrida er med andre ord en hybrid katamaran som i normal framdrift får sin energi fra to batterier, men som har dieselgeneratoren i reserve til å produsere mer elektrisitet til batteriene. Båten er den første i sitt slag i verden som skal brukes i oppdrettsnæringen.

Det meste av dekksutstyret er også blitt elektrisifisert, som for eksempel capstaner og thrustere. Unntaket er dekkskranen, som fortsatt er hydraulikkdrevet.

Satser på miljø og HMS

- Vi tenker grønt. ELfrida blir ladet om natta, så når folk kommer på jobb om morgenen er batteriene 100 prosent ladet opp. Det er også mulig å lade batteriene når båten ligger ute ved Kattholmen. Det kan for eksempel gjøres i lunsjpausen. Vi har som mål at driftsmønsteret skal være at båten går 100 prosent elektrisk, sier Bekken.

ELfrida bruker normalt 50 minutter fra land til flåtene ved Kattholmen i en fart på maksimum 9 knop (øko-mode).

- Lading av elektrisitet kan gjøres fra alle lokalitetene rundt Frøya, noe som er mulig fordi SalMar fra før av hadde lagt landbaserte sjøkabler til flåtene, sier han.

HMS er også bedre på havbruksbåten ELfrida, enn på tilsvarende dieseldrevne båter.

- Det er ingen eksos og veldig lite eller ingen støy. Den ligger også roligere i vannet og har mindre vibrasjoner enn dieselmotorbåtene, noe som har stor betydning for hverdagen til arbeidsfolkene. Båten er dessuten litt lettere å manøvrere fordi den har en vannvittig akselerasjon og det er enkelt å styre propellanleggene, sier han.

Et pilotprosjekt

Siemens i Trondheim har utviklet og produsert de elektriske løsningene til Elfrida.

- Dette har vært er et lite prosjekt for oss, men det vil være et viktig skritt for å sørge for at oppdrettsnæringen blir mer bærekraftig og miljøvennlig, slik som ferger i flere år gradvis har blitt. I Norge finnes hundrevis av oppdrettbåter som går på dieselmotorer. Vi håper ELfrida er den første av flere elhavbruksbåter som kommer, sier salgsdirektør Odd Moen i Siemens Marine.


Odd Moen er salgsdirektør i Siemens Marine.


Kapitalinvesteringen for batteriene på en elektrisk oppdrettsbåt er høy, og vesentlig dyrere enn på et dieselmekanisk anlegg.

- Men driftskostnadene på elektriske anlegg er erfaringsmessig svært små, og mye mindre enn for mekaniske anlegg. Når energiprisen for elkraft er lav, vil driftsutgiftene på dette fartøyet være vesentlig lavere enn for en mekanisk løsning. Vi har også fått tilsagn fra Enova til prosjektet for å dekke inn 40 prosent av den andelen av investeringskostnaden som er overskytende det en hydrahaulisk oppdrettbåt koster, som her betyr to millioner kroner, sier Bekken.

Enova var til stede under dåpen på Frøya.

– SalMars elhybrid plug-in oppdrettsbåt som kan lade fra landstrømanlegg på forflåtene representerer noe helt nytt, og hvis dette lykkes, kan det få svære ringvirkninger i oppdrettsnæringen. Vi er glade for at SalMar går foran og viser hvordan bransjen kan kutte ned på bruk av fossil energi, og er stolte over å kunne bidra til at dette ambisiøse prosjektet blir realisert, sier transport-markedssjef Petter Hersleth i Enova.

Fakta om ELfrida

  • Verdens første batteridrevne arbeidsbåt for oppdrettnæringen.
  • En katamaran med to skrog med en lengde på 13,5 meter.
  • Båtens bredde er 8 meter.
  • Batteripakke på 200 kWh
  • To propellere, hver på 160 kW
  • Tunnel-thruster og en del annet hjelpeutstyr er elektrisk
  • Sjøfartsdirektoratet definerer ELfrida som et lastefartøy innenfor 8-15 meter.
  • Bestilt av Salmar Farming. Bygd på Ørni Slipp på Frøya. Siemens Marine i Trondheim har utviklet og levert det elektriske.