Elbil-revolusjonen har kommet til havet! Ferger, offshoreskip, fiskebåter og etter hvert store cruiseskip bygges med nullutslippsteknologi levert fra fabrikk i Bergen.
– Vi er verdens klart fremste produsent på maritime batterier. Corvus Energy har både den beste teknologien og godt over halvparten av verdensmarkedet, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli.
Med sterke eiere som Hydro, Equinor, Shell og BW Group i ryggen har Corvus Energy gjennom ti år jobbet med å lage fremtidens fremdriftssystemer. De bygger batterier til skipsfarten, leverer hybride og helelektriske løsninger som kutter store utslipp og hjelper til med å elektrifisere havnene.
I tillegg utvikler de maritime hydrogendrevne brenselsceller i samarbeid med Toyota.
– Vår visjon er å være den største og viktigste leverandøren av nullutslippsløsninger til havs. Det er vi allerede, og vi kommer til å jobbe hardt og klokt for å beholde posisjonen i et marked som vokser ekstremt, sier Bjørkeli.
Skipsfarten endres for alltid
Alle vil ha mer miljøvennlig drift på havet. Rederne sparer gode penger, mens myndighetene og folk flest ønsker mindre utslipp.
– Derfor opplever vi at både økte miljøkrav fra omgivelsene og ønske om lavere kostnader hos rederiene gjør at alle heier på Corvus! sier Geir Bjørkeli. Han legger til at alt som kan bli elektrisk, vil bli elektrisk i fremtiden.
Det kreves ulike løsninger til ulike typer skip avhengig av operasjon. Corvus har et stort team som hjelper kundene å finne den løsningen som passer best for dem.
Flere fabrikker kommer
For to år siden bygget Corvus ny fabrikk på Midttun i Bergen. Den er allerede blitt for liten, derfor planlegger de en mye større. Arealet blir like stort som fem fotballbaner. Fabrikken i Canada kommer i tillegg, det gjør også den «gamle» høyteknologiske som altså kun er to år.
– Overgangen til nullutslipp på verdenshavene er en trend som ikke kan stoppes. Og vi snakker ikke lenger om noe som kanskje kan skje i fremtiden.
– Corvus Energy alene har hatt flere hundre leveranser, vi omsetter for flere hundre millioner kroner i året og går med overskudd selv om vi vokser i rakettfart. Det er spennende tider! sier Corvus-sjefen.
Hovedkontor i Norge
Corvus Energy var opprinnelig et kanadisk selskap. I 2018 ble hovedkontoret flyttet til Norge og Bergen fordi det er en av de viktigste globale klyngene innen skipsfart, med store rederier og ikke minst en viktig leverandørindustri. Osingen Geir Bjørkeli ble hentet inn som toppsjef. Han har lang erfaring, inkludert flere år som leder for Rolls Royce i Japan og Korea. Han har planene klare:
Fremover skal vi bli enda mer globale! Vi satser tungt i Nord-Amerika, og i Asia har vi allerede inngått formelt samarbeid med gigantene Toyota og Sumitomo. Neste steg er å børsnotere selskapet i Q4 i år, og da velger vi Oslo!
DETTE ER CORVUS ENERGY
– Verdens ledende leverandør av løsninger for nullutslipp til havs.
– Batterifabrikker i Bergen og Canada.
– Leverer batterier til mange ulike skipstyper.
– Leverer hydrogendrevne brenselceller til skip i samarbeid med Toyota.
– Eies av Equinor, Hydro, Shell og BW Group. I ferd med å gå på børs.
– JV med Sumitomo i Japan.
Av Cato Bruarøy